Home Nieuws Gezond Suiker mag weer dit jaar

Suiker mag weer dit jaar

Suiker is terug, meldt Elle eten in een artikel. Foodwatcher Anneke Ammerlaan geeft aan: “Suiker mag weer. Maar wel alleen op de momenten waar het past en niet overdreven zoet.” Ook op het gebied van bakken ligt de focus niet meer op mager. “Ik denk dat we nóg meer teruggaan naar de basis, dus gewoon bladerdeeg van honderd procent boter, recht van de boer voor die echte volle smaak. Sowieso worden perfect gebakken bladerdeegproducten een trend verwacht ik,’ vertelt Meester Boulanger en Meester Patissier Robèrt van Beckhoven.” Volgens hem wordt ook bierbrood een ding. Hij introduceerde dit product in oktober vorig jaar.

Suiker is goedkoper geworden
Gezondere voedingsmiddelen zijn in tien jaar tijd gemiddeld 22 procent duurder geworden, ongezondere producten stegen gemiddeld 13 procent in prijs. Dit meldt het CBS. Suiker, snoep en ijs waren in 2017 zelfs goedkoper dan tien jaar eerder. Suiker was in 2017 10% goedkoper als in 2007. Bij brood was het een ander verhaal, dat werd 20,4% duurder in die periode. Niet eerder kwam er zo veel suiker van het land als afgelopen jaar, meldde NOS op 13 januari. Waar normaal de oogst van suikerbieten rond die wordt afgerond, loopt hij dit jaar meerdere weken door. Het is nog niet helemaal duidelijk of de recordoogst gevolgen heeft voor de suikerprijs. Die prijs ligt laag, ook al omdat in de buurlanden de suikeroogst ook hoog is.

Suiker houdt vocht vast
Wat is de rol van suiker tijdens het bakken? Dat is belangrijk als je de hoeveelheid suiker in je baksels wilt verminderen of vervangen. Dit legt Mariette van Zoetrecepten uit in haar blog. Afhankelijk van de soort suiker die je gebruikt heeft het een duidelijke invloed op de structuur van je baksel. Suiker vertraagt het verdampen van vocht tijdens het bakken, omdat suiker het vocht vasthoudt. Doordat suiker vocht vasthoudt in gebak, droogt het minder snel uit en is het langer houdbaar. Klik hier om meer te lezen over de rol van suiker tijdens het bakken.

Leestip!  Een lekker en gezond tussendoortje

Natuurlijke suikers
“Als je een zoetekauw bent, gebruik dan liever honing, ahornsiroop of andere natuurlijke suikers om je drankjes en bereidingen te zoeten. Dat is véél gezonder”, vertelt diëtiste Kris Gillis in een artikel van Goedgevoel.be Ze legt in dit artikel het verschil uit tussen geraffineerde en ongeraffineerde suiker. “Ongeraffineerde suikers bevatten nog wel wat voedzame stoffen. Toch blijft suiker, suiker, in welke vorm hij zich ook presenteert. Die vitamines, vezels en mineralen haal je trouwens eveneens uit tal van andere, gezondere voedingsmiddelen. Natuurlijke suikers hebben overigens dezelfde chemische structuur als kristalsuiker. Ook het effect ervan op ons lichaam is zo goed als hetzelfde: een teveel zet zich vast, en vertaalt zich op termijn in extra kilo’s.”

Meer energie zonder suiker
Niet iedereen is voor suiker. Geen suiker = energie voor tien volgens een artikel in Glamour. Geraffineerde suikers zorgen voor enorme pieken in je suikerspiegel. Het gevolg is dat je daarna in een dip belandt. Door ‘slechte suikers’ te weren uit je voeding voorkom je de verschillende pieken en dalen in je suikerspiegel. Je energieniveau blijft hierdoor op peil en je hebt dus meer energie. Er zijn nog vijf andere goede effecten die een maand geen suiker op je gezondheid hebben. Lees ze hier.

Leestip!  Een lekker en gezond tussendoortje

Suiker en slapen
Mensen die meer slapen eten minder suiker. Minstens zeven uur per nacht slapen, kan helpen om minder suiker te eten. Dat blijkt uit een nieuw Brits onderzoek, meldt de Telegraaf. Om tot die conclusie te komen, werd vier weken lang het slaap- en eetpatroon van 42 gezonde volwassenen gevolgd. Klik hier voor het hele artikel van de Telegraaf.

Gezond kiezen
Wil je zeker weten dat je een gezonde keuze maakt? Het Voedingscentrum lanceerde begin januari de gratis ‘Kies Ik Gezond?’-app. Daarmee scan, zoek en vergelijk je producten. Met de Vergelijker in de app kun je eigenschappen van maximaal 3 producten met elkaar vergelijken. Je kunt de voedingswaarden met elkaar vergelijken, bijvoorbeeld de hoeveelheid suiker, zout of vet. Heb jij bijvoorbeeld aangegeven dat je op suiker wil letten? Dan zie je dit als eerste terug in de Vergelijker. Ook kun je zien of de producten in de Schijf van Vijf staan. In het filmpje hieronder kun je zien hoe de app werkt.

Alternatieven
Sommige mensen kiezen liever voor een alternatief, zoals Stevia. Volgens leverancier SteviJa smaakt een baksel even lekker met deze suikervervanger. Baknieuws interviewde dit bedrijf vorig jaar tijdens Taart en Trends.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here