Home Tips & Trends Tips voor mindful bakken

Tips voor mindful bakken

Je hebt vast wel eens gelezen dat mindful leven je als persoon minder gestresst maakt. Hierdoor leef je echt in het ‘hier en nu’. Bakken is één van de activiteiten waardoor je mindfullness volledig kunt ervaren. Londonmindful.com geeft verschillende tips voor ‘mindful baking’, die hieronder zijn beschreven. Om iets moois met succes te bakken is het belangrijk om je aandacht bij het recept te houden. Als je te veel meel gebruikt of een beetje uitschiet met de melk, kan een baksel er al totaal anders uitkomen. Focus is dus ontzettend belangrijk. Als je eenmaal in een flow zit, maak dat je gelukkig. Het geeft je een goed gevoel over jezelf. Je bent mindful, met intense focus. Lees meer algemene tips over mindfulness op Sochicken.nl.

Een feestje voor alle zintuigen
Tijdens het bakken kun je alle zintuigen gebruiken. Allereerst besteed je veel aandacht op de ingrediënten. Hoe smaken ze? Hoe proeven ze? Dit kan een heel rustgevend effect hebben. De volgende keer dat je gaat bakken neem je de tijd om écht naar de ingrediënten te kijken en te voelen wat de structuur is. Let op de kleur die verandert als je verschillende producten door elkaar mixt. Ruik ook hoe de geur van het baksel verandert naarmate je meer ingrediënten toevoegt. Als je iets met je handen kneed, merk op hoe het op je huid voelt. Luister ook naar het geluid als je roert of klopt en ruik de heerlijke geuren die verspreiden als de oven aan staat. Deze geluiden en geuren kunnen warme herinneringen en goede gevoelens uit onze kindertijd oproepen.

Leestip!  Zo maak je een feestje van de lunch!

ME-TIME is voor bakliefhebbers het leukste woord ooit. Lees meer!

Dankbaar
Meer aandacht tijdens het bakproces geeft je de kans om je dankbaar te voelen. Wanneer we dingen langzamer en met aandacht doen – dus niet op de automatische piloot – worden worden we ons meer bewust van hoe bijzonder de ‘gewone’ dingen eigenlijk zijn. Je kunt bijvoorbeeld dankbaar zijn voor de ingrediënten die je beschikbaar hebt. Voor de boeren die deze producten hebben geproduceerd en voor je creativiteit die je hebt ontvangen om te kunnen bakken. Dankbaarheid kun je ook voelen voor de receptenboeken die we hebben gelezen of mensen die je hebben geleerd om te bakken. Die mensen betekenen op dat moment veel voor je. Duidelijk wordt dan dat het allemaal niet vanzelfsprekend is.

De geluiden en geuren kunnen warme herinneringen en goede gevoelens uit onze kindertijd oproepen.

Mindful eten
Na het bakken is er nog een heerlijk moment om te genieten van je baksel. Je hebt natuurlijk tijd gestoken in het maken van het lekkers, dus het zou zonde zijn als je het zo maar snel op zou eten. Net als tijdens het bakken kun je bij het eten alle zintuigen gebruiken. Ruiken en voelen voordat we een hap nemen helpt je om echt te focussen op de ervaring van mindful eten. Volledig genieten van hoe het baksel smaakt kan je een verrijkend gevoel van voldoening geven. Wat voor jou eerst misschien ‘een gewoon stukje taart’ was, is vanaf nu een zintuigelijke ervaring waarbij je intens geniet van elke hap.

Leestip!  Zo maak je een feestje van de lunch!

Klik hier voor het artikel van Londonmindful.com

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here