GS – De stroopwafel is een oer-Hollands product en de meeste Nederlanders weten wel hoe deze wafel smaakt. Toch zijn hier nog wel wat variaties in aan te brengen, dachten de passievolle ondernemers Paul en Karin van Opstroopwafel. Zij kwamen enkele jaren geleden met elkaar in contact en bedachten de stroopwafel 2.0 in verschillende smaken.
Verrassend anders
“Onze stroopwafels zijn verrassend anders”, steekt Karin van wal. “Het geheim zit in het deeg dat is bereid met 100% roomboter, wat zorgt voor een zachte bite. Dit in tegenstelling tot de ‘normale’ stroopwafel die vaak knapperig is. We zochten naar een goed recept en begonnen met bakken. Ondertussen zijn we ruim anderhalf jaar verder en de stroopwafels worden graag gegeten. Qua smaken zoeken we regelmatig combinaties met contrasten, zoals chocolade/zeezout, cranberry/chocolade, nougat/cranberry of pecan/chili. Liefhebbers raken er niet over uitgepraat.”
Het geheim zit in het deeg
In Hotel NY
Opstroopwafel staat regelmatig op markten en evenementen. Karin: “Ik ben vooral bezig met het ‘opstropen’ en Paul met het zwaardere werk: het bakken. De stroopwafels zijn online verkrijgbaar en liggen ook bij diverse horecagelegenheden en andere verkooppunten zoals Landwinkels. “Wij ontwerpen zowel de stroopwafel als verpakkingen voor verschillende klanten. Zo bieden we sinds kort naast de Rotterdamse ook de Hoekse stroopwafel en leveren we een speciale stroopwafel met amandel/amaretto- en sinaasappelsmaak aan Hotel New York. Daarnaast zijn er verschillende wikkels mogelijk en kunnen de stroopwafels worden gepresenteerd in een kartonnen of handgemaakt houten verpakking. Veel consumenten die een stroopwafel bij ons kopen geven het als cadeautje, het ziet er aantrekkelijk uit”, aldus Karin. “We presenteren het als iets exclusiefs en daar is de prijs ook naar. Onze klanten hebben wel wat extra’s over voor de kwaliteit.”
We leveren een speciale stroopwafel aan Hotel New York
Passie
Paul heeft jarenlang bij een bank gewerkt en vindt het geweldig om ondernemer te zijn en met dit mooie product te werken. “Wij hebben niet alleen passie voor de stroopwafel, maar in het hele pakket, van de gesprekken met klanten tot de administratie toe.” Hij geeft aan dat hij en Karin zelf ook op elke verpakking prijken. “Onze hoofden zijn herkenbaar in onze huisstijl, de baard en de staart. We mogen dit jaar niet klagen over de verkoop. Het hoeft alleen geen tropisch weer te worden, dan is de trek in stroopwafels wat minder. Elke maand merken we weer een groei. We hebben zelfs al aanvragen voor kerstpakketten binnen. Ook verkooppunten komen er steeds meer bij. Onze stroopwafels zitten ook in dessert. Dit smakelijke toetje is te vinden bij restaurant Land van Wale in Heinenoord.”
Handwerk
Alle stroopwafels bij Opstroopwafel worden zelf gebakken, gesmeerd en verpakt. “Dit vergt veel handwerk, maar we kunnen het tot nu toe nog ‘behappen’. Voor bepaalde bestellingen is het hard doorwerken, maar we zitten nog niet aan het plafond. Als we groter worden zal er vast een punt komen waarbij we moeten bespreken hoe we de productie gaan aanpakken en eventueel personeel aan moeten nemen. We kijken erg uit naar de komende jaren en willen dat steeds meer Nederlanders onze stroopwafels leren kennen!”
Meer weten? Klik dan hier voor de website. En je kunt ook online bestellen.