De geur van versgebakken brood vinden veel mensen heerlijk. Maar toch schijnt het geen invloed te hebben op de daadwerkelijke keuze van brood. Deze onverwachte conclusie trekken Wageningse voedingsonderzoekers na geurproeven, meldt de website Resource van Wageningen Universiteit.

Niet verwacht
Het is hèt voorbeeld als het gaat om geurmarketing: de geur van versgebakken brood. Het zou mensen stimuleren tot aankoop. Uit onderzoek van Monique Vingerhoeds van Wageningen Food & Biobased Research blijkt echter wat anders, tot verrassing van de onderzoekers. ‘We hadden deze uitkomst niet verwacht’, aldus Vingerhoeds. Zij voerde de studie, gepubliceerd in Food Quality and Preference, samen met collega’s van Humane Voeding uit.

Brood – koekjes?
Op hersenscans van de proefpersonen in de MRI-scanner was wel een effect te zien van broodgeur: het centrum voor beloning in de hersenen werd geactiveerd. Maar als de proefpersonen moesten kiezen tussen gestandaardiseerde plaatjes met wit brood, bruin brood en koekjes, had blootstelling aan broodgeur een wisselend effect. Zo bleek de geur van brood juist de keuze voor koekjes te bevorderen, terwijl de geur van warm hout vaker tot een voorkeur voor bruin brood leidde. Vingerhoeds vindt het een brug te ver om daaruit te concluderen dat broodgeur de aankoop van koekjes stimuleert. Daarvoor is aanvullend onderzoek nodig in een real-life-setting, bijvoorbeeld in een winkel.

Klik hier voor het volledige artikel van Resource.wur.nl

De consumptie voor brood daalt. Daarom is er onlangs een campagne gestart, genaamd: Brood. Goed verhaal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *