Jumbo Goudeerlijk boerenmaisbrood is gekozen tot het meest misleidende product van 2017 en wint daarmee het Gouden Windei van foodwatch. 31% van de 15.000 mensen die hebben meegedaan aan de publieksverkiezing voor het Gouden Windei 2017, kozen het maisbrood als meest misleidend van de zeven genomineerde voedingsproducten. Het zelfbenoemde ‘goudeerlijke’ maisbrood is door Jumbo gebakken zónder maismeel. Het heeft alleen wat maisstukjes ter decoratie en krijgt een maisachtig geel kleurtje door toevoeging van kurkuma. Tweede in de windei-verkiezing (21% van de stemmen) is de kalfsleverworst zonder kalfslever van Aldi geworden. Aldi heeft toegezegd de kalfsleverworst aan te gaan passen: het varkensvlees wordt vervangen door kalfslever met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. In totaal gaven zes van de zeven genomineerden aan dat hun product al is, of nog wordt, aangepast. Alleen Jumbo hield voet bij stuk en dat werd duidelijk niet gewaardeerd door de stemmers.

Jumbo past product niet aan
De achtste Gouden Windei verkiezing trok net als voorafgaande jaren duizenden consumenten. Elk jaar zijn er wel kandidaten die hun product of etiket beloven aan te passen na nominatie. Dit jaar beloven zelfs zes van de zeven kandidaten beterschap. Lidl zei dat sprake was van een etiketfout in de ingrediëntenlijst van haar volkoren eierkoeken met slechts 6% volkorenmeel. Er zou 35% volkorenmeel in de koeken zitten. Ze past het etiket aan. Alleen Jumbo past haar product of etiket niet aan. “De aanname dat maisbrood van maïsmeel gemaakt zou moeten zijn, is niet juist”, stelt Jumbo en wijst nog op de paar procent maisgries waarmee het brood is versierd.

De verkiezing heeft vooral een preventief effect: bedrijven willen niet genomineerd worden en al helemaal niet winnen en passen ze dus wat beter op met de misleidende praatjes rond hun producten. Desondanks zijn er nog vele misleidende producten in supermarkten te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *