Steeds meer consumenten kiezen voor biologisch voedsel. Het biologische segment groeide de afgelopen jaren van niche naar een volwaardige markt. Dit meldt de Rabobank. De afgelopen vijf jaar is de afzet van biologische voeding in Nederland met gemiddeld 10% per jaar gestegen. De Rabobank verwacht dat het marktaandeel van biologisch in Nederland de komende jaren nog verder groeit, van 3% nu tot 7% in 2025. Ten opzichte van het buitenland heeft Nederland nog wel een achterstand in te halen. In Denemarken is het biologische marktaandeel ruim 8%, terwijl het marktaandeel in Duitsland ruim 4% behaalt. 

De sterkst groeiende categorieën biologische voeding zijn eieren, brood en banket, vlees, soep en babyvoeding. Er zijn drie redenen waarom de consument kiest voor biologisch. Zie hieronder deze redenen beschreven.

1. Vertrouwen in biologische keten
Recente schandalen in de reguliere voedselketen hebben het vertrouwen van de consument geschaad. De strikte eisen waaraan de productie en verkoop van biologisch eten moet voldoen, geeft de consument vertrouwen. Consumenten beoordelen dat biologisch voedsel veilig is, duurzaam is geproduceerd en dat de keten transparant is over de herkomst van het eten. Nathalie van Verschuer van biologische producent Mariënwaerdt beaamt dit. De consument vertrouwt biologisch voedsel, dat heeft de vraag doen exploderen.”

2. Gezonder dan gangbaar voedsel
De consument wordt meer en meer bewust van de impact van voedsel op gezondheid. In het vorig jaar door Gfk uitgevoerde onderzoek blijkt dat biologisch in de ogen van veel consumenten gezonder is dan gangbaar geproduceerd voedsel. 

3. Toenemend aanbod maakt biologische producten toegankelijker
De sterke groeicijfers en het toenemende marktaandeel leiden ertoe dat de grote supermarktketens en discounters hun aanbod van biologische producten verbreden. Biologisch voedsel wordt daardoor toegankelijk voor een breder publiek. De verwachting is dat het prijsverschil tussen biologisch en regulier verder afneemt door verdere professionalisering van de keten en hogere rotatiesnelheid op het schap.

Ondanks de sterke groei in vraag kent de biologische sector ook de nodige uitdagingen. De grootste uitdaging is volgens Nathalie van Verschuer het verwaarden van biologische producten. “Het prijsniveau van biologisch is nu eenmaal hoger. De consument is niet altijd bereid dit te betalen. Als ondernemer ben je altijd op zoek naar de balans tussen volume en prijs.” 

Klik hier voor het volledige artikel van de Rabobank

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *